P1060023 Klein
P1060023 Klein
P1060016 Klein
P1060007 Klein
P1060005 Klein
DSC_0438-min
DSC_0436-min
20180526_143113-min
P1060138 Klein
P1060134 Klein
P1060110 Klein
P1060094 Klein
P1060088 Klein
P1060079 Klein
P1060053 Klein
P1060032 Klein
P1060023 Klein P1060016 Klein P1060007 Klein P1060005 Klein DSC 0438 Min DSC 0436 Min 20180526 143113 Min P1060138 Klein P1060134 Klein P1060110 Klein P1060094 Klein P1060088 Klein P1060079 Klein P1060053 Klein P1060032 Klein

Verslag bezoek KNRM Lelystad

Iets na 12.00 uur waren alle deelnemers aan de excursie gearriveerd in restaurant De Rede bij de Bataviahaven in Lelystad, waar we een fraai gegarneerde en goed smakende lunch kregen geserveerd. Na de lunch zijn we naar de overkant van de boulevard gelopen waar het jongste station van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij is gevestigd. Daar werden we welkom geheten door onder anderen Silvain van Ligtenberg, schipper bij de KNRM Lelystad en Jaap van Steenwijk, vrijwilliger bij de KNRM en tevens alumnus van de OU. Beiden gaven ons uitleg – ondersteund door een PowerPointpresentatie met indrukwekkende foto’s en filmpjes van de KNRM in actie – over de organisatie van de KNRM, de opleidingen, de cursussen om het niveau op peil te houden en wat het in de dagelijkse praktijk voor vrijwilligers inhoudt om verbonden te zijn aan de KNRM. En dat is gerust indrukwekkend te noemen.

Landelijk worden ongeveer 3000 mensen per jaar gered, wat per situatie kan variëren van hulpverlening bij een vastgelopen schip tot levensreddend handelen. Voor een reddingsactie worden geen kosten in rekening gebracht. Het zijn bijna allemaal vrijwilligers – op 60 betaalde krachten na op het hoofdkantoor te IJmuiden – die de KNRM draaiende houden. Zo’n 1300 in heel Nederland, verdeeld over diverse stations. In Lelystad zijn 5 (plaatsvervangend) schippers, 16 opstappers (dat zijn de overige bemanningsleden op de boot) en 7 helpers aan wal actief. Station Lelystad ‘beheert’ een groot deel van het Markermeer, een klein deel van het IJsselmeer en voert gemiddeld 50 reddingsacties per jaar uit.

Elk KNRM-station is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar operationeel. Dit heeft tot gevolg dat de vrijwilligers met regelmaat piketdiensten draaien. Binnen 10 minuten moeten zij op het KNRM-station aanwezig zijn, ze hebben 5 minuten de tijd om zich om te kleden, waarna men dus na ongeveer een kwartier kan uitvaren. Het doel is binnen een half uur op de locatie van het incident te zijn. Ieder bemanningslid moet elke functie op de boot beheersen, zodat men altijd inzetbaar is en elkaar indien nodig, kan vervangen. Daarvoor wordt men met de nodige zware cursussen terdege opgeleid. Om de opgedane kennis bij te houden traint iedere vrijwilliger gemiddeld 10 tot 15 uur per week. Er worden herhalingscursussen gevolgd en met regelmaat grootschalige oefeningen gehouden met andere hulpverlenende instanties zoals de brandweer en ambulancediensten.

Tussen de twee presentaties kregen we een demonstratie met de reddingsboot van het station: de Nieuwe Nikolaas klasse. Een boot waarmee als het moet, meer dan 65 km/uur gevaren kan worden. Eén van de vrijwilligers was te water geraakt en zou gered worden. Prachtig om te zien hoe de boot op volle snelheid aan komt varen, waarna de schipper snelheid mindert en de boot behoedzaam naast het slachtoffer manoeuvreert en 2 bemanningsleden het slachtoffer gecontroleerd, horizontaal en op vlotte wijze door middel van een net in de boot krijgen. Als geintje maakte de schipper nog een ‘fonteintje’ door de boot met de achterzijde tegen het ponton te plaatsen waarop wij stonden. Met volle kracht stoof de boot weg en spoot het water in een grote fontein over een deel van het ponton. De wind stond gunstig, dus niemand van ons was nat geworden. Al zou dat met het warme zomerse weer niet echt onaangenaam geweest zijn.

Afsluitend hebben we nog een drankje genuttigd op het terras van restaurant De Rede, terugkijkend op een geslaagde dag bij de KNRM.

 

Namens de AVOU, Flevolandgroep,

Hilbrand Pastoor en Aletta Speur

Geef een reactie